tirsdag 3. mars 2015

Bagasje

For å kunne reise billig lønner det seg å holde seg til det som er inkludert i flybilletten. Med Ryanair vil det si en håndbagasje som veier maks 10 kg, måler maks 55 x 40 x 20 cm pluss 1 liten veske/pose på opptil 35 x 20 x 20 cm. Jeg har en Samsonite koffert som jeg garantert får med på flyet. Den er vel verdt pengene og veier lite i seg selv. I flyet til Ryanair er rad 16 og 17 nødutgang, rad 18 og høyere er bakerste del av flyet.

Når det gjelder det som skal oppi kofferten så har jeg en liten toalettveske med alt mulig jeg virkelig trenger i liten størrelse hvis mulig (tannbørste, tannkrem, tannpirkere og div tannting jeg trenger, ørepropper, øyemaske). I den har jeg også små lynlåsposer med tabletter osv. I tillegg har jeg en gjennomsiktig liten toalettmappe/pose hvor jeg har alt flytende i små størrrelser (dusjsåpe, bodylotion, shampo, hostesaft, deodorant). Den gjennomsiktige mappa legger jeg lett tilgjengelig i kofferten, for den må jeg ta ut av kofferten og legge på rullebåndet i sikkerhetskontrollen.

Det aller viktigste for meg å huske er nok ørepropper. Nesespray, febernedsettende og Cosylan hvis jeg skulle bli syk. Riktig type smertestillende i store nok mengder dersom jeg skulle få tannvondt. Dette er ting jeg tar med hjemmefra så jeg vet at jeg har det som funker hvis det trengs.

Jeg har også alltid med meg en tennisball som er ypperlig å bruke ved muskelvondt her og der i løpet av turen. Kopi av både pass og reiseforsikringsbevis er lurt og selvfølgelig å ha med et ekstra kredittkort. Jeg tar alltid ut penger på flyplassen her hjemme dersom det lar seg gjøre.

Jeg tar også med meg et par pappkrus og en liten beholder med pulverkaffe. På den måten kan jeg lage meg morgenkaffe på rommet dersom det er en vannkoker i nærheten. Jeg tar også med flere engangsbestikk, litt matpapir og noen brødposer. Det gjør det lett å kjøpe med mat i butikk og spise på rommet for så å oppbevare resten til et måltid senere.

For å spare penger smører jeg alltid med meg mat på flyet. Husk at en ikke kan ta med ting gjennom sikkerhetskontrollen som anses som "flytende" som en tube med tubeost eller en boks med makrell i tomat. Men er det smurt på maten går det fint. Når det gjelder drikke går det an å ha med en tom vannflaske som fylles med vann på do når en er forbi sikkerhetskontrollen. På noen flyplasser er vannet i vasken på do innstilt på varmt/lunkent så da er alternativet å kjøpe vann i kiosken før en går ombord i flyet.

Huskeliste:
flybilletten begge veier
pass
bankkort (Visa og 2 Mastercard)
førerkort? (som identifikasjon når jeg ikke har med meg passet i lomma)
reiseforsikringbevis
EØS-kort
kopi av pass, førerkort, reiseforsikringsbevis
toalettsaker
medisiner osv.
tennisball
reisehåndbok/info
bøker
mobil
mobillader
høretelefoner
kamera
kameralader
solbriller
liten veske
ryggsekk, sammenrullbar
lighter
liten lommelykt


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar