tirsdag 14. juni 2016

Milano 10.-13.05.16

Fly fra Rygge 800,- t/r til flyplassen Orio al Serio 50 km utenfor Milano. Det går flybuss hver halvtime som tar ca 1 time til sentrum. Koster 5 euro en vei og går til sentralbanestasjonen.
Overnatting på Ibis Milano Centro, 2200 kr for 3 netter i dobbeltrom. 850 m fra sentralbanestasjonen.

Første dagen så jeg katedralen Duomo di Milano. Kjøpte billett til å ta heis opp på taket. Var også gratis inngang til Duomo museum som jeg var i. Ikke noe spesielt. Kirken San Gottardo er stengt lør og søn så den fikk jeg ikke sett. Fint på plassen utenfor katedralen, Piazza Duomo. Rett ved siden av ligger det glassoverbygde kjøpesenteret Galleria Vittorio Emanuele II. Ved å gå gjennom der fra Duomo kommer man til operahuset La Scala, jeg bare tittet utenfor.
Tok så metroen som går rett utenfor katedralen til Castello Sforzesco til stasjonen Cairoli som ligger på andre siden av veien for slottet. Jeg gikk ikke inn i de to museene der men gikk gjennom hele den fine parken Parco Sempione til enden til den fine buen Arco della Pace. Gikk så tilbake ved å følge venstre side av parken til metrostasjonen Lanza. Derfra tok jeg til Garibaldi, byttet til lilla linje til stoppet Monumentale. Kirkegården Cimitero Monumentale ligger på andre siden av veien. En fantastisk kirkegård med virkelig mange monumentale graver. Gratis inngang.


Dag 2 metro til Conciliazione og gikk til kirken Santa Maria delle Gracia, ikke så spesiell syns jeg. Videre til Chiesa San Maurizo al Monastero Maggiore, den var nydelig. Ligger i Corso Magenta. Metro til Lanza for å se Brera ved Via Brera og området rundt. Gikk ned hele Via Brera og litt rundt omkring, ikke noe spesielt. Så metro til Porta Geneva for å se kanalområdet Navigli. Det var veldig koselig, kanaler med små broer man kan gå over og masse restauranter og kafeer.


Favoritter:
Duomo
Chiesa San Maurizio al Monastero Maggiore
Navigli

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar